006 - 7/@“‘%& -

Manipulerer medierne med os ?
En analyse af tv-avisen uge 10, ar 2006

Mediernes magt og indflydelse

Massemedier som DR1 og TV2 preeger vores hverdag. Millioner af danskere folger
hver dag nyhedsudsendelser, der er med til at tegne deres billede af den verden, de
lever i. Medierne far stadig stgrre magt, og dermed ansvar.

Lever de op til det ansvar, som deres magt medfgrer ? ,
De landsdakkende kanaler, Danmarks Radio og TV2, kommer dagligt med mange
nyhedsudsendeiser.

Hvilke forskelle er der pd deres nyhedsdekning, og hvilke malgrupper henvender de
sig til 7

En verden i konstant forandring skaber flere nyheder, end TV2 og DR1 kan dzkke.
Derfor mé de prioritere, hvilke nyheder der skal vises, og hvor meget de skal fylde.

Hvor veaesentlige er de udvalgte nyheder ?

Vi har forsggt at analysere DRI og TV2’s nyhedsdekning i uge 10 og vil prgve at
kaste lys over de stgrste nyheder i lgbet af ugen. Vi vil dele nyhederne op 1 tre;
indenrigs- udenrigs- og tvernationale nyheder.

Vi griber sagen an ved at kigge pa hvordan de to kanaler har dekket den pageldende
nyhed, sammenligne det vi kommer frem til, og til sidst komme med vores egen
mening!

Indenrigs:

Drab pa Hasseris gymnasium

Drabet pé en 18-arig pige fredag blev dwkket, af Danmarks Radio mandag. DR1
brugte pa 18.30- og 21.00 avisen tilsammen ca. 3 minutter pi denne sag.

DRI velger at legge to forskellige vinkler pa nyheden. I 18.30 avisen viser, de at
skolen har faet tilknyttet prast og psykolog, for at hjelpe eleverne nemmere igennem
psykisk problemer i forbindelse med drabet.



I21.00 avisen er vinklen, hvordan elevernes fgrste skoledag har varet, og hvordan de
mindes den 18-arige pige.

TV2 bruger mandag ca. halvandet minut pa drabet. De interviewer elevformanden og
rektor for gymnasiet, der begge er ramt af dyb sorg. De viser flere gange billeder af
de mange blomster. Det virker, som om de til sidst ikke har nok stof til at fylde tiden
ud og derfor bare bliver ved med at vende tilbage til blomsterne.

TV2 veelger at aldekke pigens bisztielse om torsdagen. TV2 ger dette, da de gerne
vil have mere nzrhed i deres dekning. Vi skal fgle med de pargrende.

Drab er en alvorlig sag og en af de stgrste indenrigssager i Igbet af ugen. Mord er en
udszdvanlig begivenhed og noget der sidder dybt i de fleste, og derfor bliver der
spillet meget pd folks fglelser, i hvert fald fra TV2s side. DR1 har en mere kontant og
direkte vinkel. I forhold til nyhedens relevans synes vi, at dekningen er passende.

Salg af TDC

Nyheden handler om fire store kapitalfondes overtagelse af TDC. Da kapitalfondene
begynder at tvangsindlgse sma-aktionzrerne, stevner ATP, der ejer ca. 5 % af
aktierne, bade TDC og kapitalfondene.

TV2s dekning starter med et personportrat af sma-aktionaeren Mogens Nielsen.
Interviewet foregér i hans eget hjem og det bevirker, at man fér et andet indtryk af
sagen.

I forhold til DR1, hvor man ser pa sagen som beskrevet ovenfor, er det lige pludselig
Mogens Nielsen og ikke bare en eller anden smé-aktioner, der ikke vil szlge.
Indslaget er mere fgleisesladet og tager leengere tid. Den stgrste af smi-aktionzrerne,
ATP’s direktgr udtaler sig ogsa til TV2, i et l&ngere interview.

DR bruger kortere tid pa interview af private personer, og har til gengzld flere
interview med fagfolk og politikere.

Vi synes at TV2’s dekning er gjort for personlig. Vi har intet behov for at komme
hjem til Mogens, og de spiller meget p4 den menneskelige vinkel, hvilket vi finder
misvisende.

Den laveste arbejdsigshed i 30 dr

Danmark har den laveste arbejdslgshed i 30 ar. [ december 2003 var der 186.000
arbejdslgse, og i januar 2005 kun 139.600. Begge kanaler griber sagen an ved at
portrettere hver deres &ldre nordjyde, der har faet arbejde igen. Begge kanaler
velger altsa den menneskelige vinkel, hvor vi helt konkret ser, hvad den lave
arbejdslgshed medfgrer. Herefter interviewer begge kanaler fagmeend. DR1 valger at
invitere formanden for velferdskommissionens i studiet til en snak om, hvilke
bagsider der kunne vare. TV2 interviewer en gkonom om det samme. De bruger



begge ca. 4 minutter, altsd et langt indslag, som vi finder uberettiget. At bruge 4
minutter pd at informere danskerne omkring den laveste arbejdslgshed i 30 ar, og
samtidig g@re opmarksom pd hvilke bagsider der kan vere, cr acceptabelt. Vi mener
bare at de 4 minutter blev brugt darligt.

4 manglende cm. pd toiletter

Kort handler sagen om: Et plejehjem i Haderslev skal flytte deres badevarelses
vaegge 4 em, for at overholde reglerne om afstanden imellem vag og toilet. Den
anskuede pris for ombygningen er et tocifret millionbelgb.

DR vealger onsdag kun at bruge 2 minutter pa indslaget. TV2 vzlger onsdag og
torsdag at bringe lengere indslag, hvor de besgger plejechjemmet og interviewe flere
beboere og tilknyttede. :
Indslagets relevans er meget lav, i forhold til den tid det tager. Ydermere finder vi det
absurd, at afdzkningen af store uden- og indenrigs sager fir mindre tid. TV2 bruger i
dette indslag, efter vores mening, en {rygtelig lokal nationalisme, hvorimod DR
forholder sig mere professionelt og objektivt til sagen.

Tvarnationalt:

Muhammed- sagen

Muhammed sagen var naturligvis en af de mest vigtigste tvarationalt politiske
nyheder i uge 10. Vinklerne var bl.a.
¢ Hvorvidt plakater, der reklamerer for bogen Hvad er Islam ”,
skal h&nge pa Ngrreport station ?
e Har komikere frie grenser i forhold til Islam ?
* Redaktgri Yemen kreves dgdsdgmt efter at have trykt
Muhammed-tegningerne i frimarkestgrrelse.
» Landmeand skal betale for Arlas tilbagegang af salget i
mellemgsten.
¢ Konference imellem 25 unge danskere og 25 unge fra
mellemgsten, hvor kultur, religion og ytringsfrihed skal
diskuteres.
¢ Imamer splittet over konferencen.
¢ Den anerkendte tv-predikant Amr Khaled kommer til Danmark.
* Konference imellem religigse overhoveder og pressen, fredag.



Den aftagende Muhammed-krise var vel nok den stgrste sag i uge 10, Dialogen kom
meget 1 fokus blandt mange grupper i samfundet. Andre demonstrerer dog stadig
intolerance og udviser ikke samarbejdsvillighed til at £ I@st konflikten.

Forskellen i deekningen er dbenlyst stor. TV2 har lange indslag omkring plakatsagen
og komikeres ytringsfrihed. De tager pulsen pd befolkningen og har mange
interviews med almindelig danskere. I TV2's indslag trazkker de formanden for Bane
Danmark i studiet. Bane Danmarks formand mener at plakaterne kan virke stgdende
pé nogle, men at reklamer for Islam generelt er accepteret.

TV2 har ogsé et langt indslag fra konferencen fredag, med mange interviews bl.a.
med leerde muslimer, en biskop, folk med tilknytning til pressen og en muslimsk
studerende. De bygger indslaget op, ved forst at vise de muslimske angreb pa
regeringens handtering af sagen, og si den danske biskops svar p4 tiltale.

DR sztter meget fokus pd mgdet mellem unge muslimer og danskere. De ser
konferencen som et gledeligt tiltag. DR mgder allerede muslimerne i lufthavnen, 0g
er til stede under store dele af konferencen. Vi mener at den form for journalistik er
fremmende for forstielsen af kulturelle forskelle. Det er med til at tegne et andet
billede, end det vi normalt ser i medierne.

DR satte ogsa stor fokus pd Amr Khaleds besgg i Danmark. Amr siges p4 det
nzrmeste at vaere en religigs “superstar”. Han er tv pradikant og kommer fra
Egypten. Han talte for muslimer og har en stor folkelig appel. DR havde Amr Khaled
i studiet til lang snak om kultur, religion og forstaclse. Han gjorde det klart, at han
gnskede at bygge bro mellem forskellige kulturer og religioner.

Begge kanaler velger at dekke sagen om redaktgren i Yemen, der kreves dedsdgmt
grundet trykningen af Muhammed-tegningerne, vel at marke i frimarkestgrrelse.
Begge dog meget kort, man ser de protesterende g rundt. Det tager under ct halv
minut for begge kanaler at dekke dette. Endnu et punkt vi finder underligt. Dvs. at
ytringsfriheden bliver dgdsdgmt, her i form af den stakkels redaktgr.. Alt sammen
takket vere deres tro, vel at marke. Det synes vi begge kanaler burde have fokuseret
mere pa.

Muhammed-sagen ramte ogsa de danske landmand. Begge kanaler afdzkkede dette.
Igen fylder TV2s mere, da der skal interviewes mange, vi skal helt tzt pa
landmanden, der taber pengene. Hvor vasentligt det er, vides ikke endnu. Maske ma
landbrug lukke og mdske vil intet ske, udover pengetabet,

Fugleinfluenza

Fugleinfluenzaen er en medieskabt katastrofe. “Katastrofens” omfang er
skremmende lille i forhold (il det enorme medieberedskab, der blevet skabt omkring
sagen.

Ingen mennesker i Europa har indtil videre fiet den frygtede influenza.



Hver gang der kommer en almindelig influenzacpidemi til Danmark, dgr ca. 1500
mennesker!

Det er for os ufatteligt, at medierne gnsker at blese denne sag op til uhgrte
dimensioner. Ikke desto mindre har begge nyhedskanaler valgt at dekke flere gange 1
lgbet af ugen.

DR starter fgrst pa ugen tirsdag med afdzkningen af fuglcinfluenzaen. To katte er pa
den tyske ¢ Riigen, 50 km fra Danmark, fundet dgde med fugleinfluenza. Relevansen
i det indslag finder vi meget lav. At to dyr er fundet dgde syd for den danske grense
er vel nxppe berettiget til landsdekkende fjernsyn. Det er igen med til opildne
danskernes sind og fa os til at tro fugleinfluenzaen er langt vzrre, end den er.

Det er varste, at de dagen efter valger at bruge halvandet minut pi at dekke den
samme nyhed. Tirsdag 14 Riigen 50 km. fra den danske grense, men i nattens 1gb
bevaegede gen og dermed fugleinfluenzaen og de dgde katte sig 10 km teettere pa
grensen. Altsa ligger gen nu 40 km fra Danmark ! Her har de en udsendt reporter pa
besgg hos en tysk familie.

Sadanne fejltrin er uprofessionelle og uacceptable pé en licenskanal.

TV2. bruger bl.a. tirsdag tid pa at afdekke fugleinfluenzaen. De er p4 Bornholm,
hvor beredskabet mod fugleinfluenzaen er blevet intensiveret, da Bornholm li gger
midt 1 trekfuglenes belte. Nu mé bornholmerne ikke lengere rare ved dgde fugle.
Men pé den anden side, hvem har lyst til at rgre ved dgde fugle ?

Er det ikke bare et endnu trick for at fgle os ramt af en truende katastrofe ?

Annemette Hommel-sagen

Kort om sagen: AnneMette Hommel er trukket tilbage fra den dansk-irakiske lejr,
nzrmere betegnet Camp Eden. Hun er mistznkt for at have brugt ulovlige metoder
under athgring. Hun blev hjemsendt i juni, 2004, fem méneder efter hendes chef,
Henrik Flachs indtreden. 3 august hjemsendes Henrik Flach, da han havde ansvaret
for folkene i Camp Eden, da Hommel var der. Henrik Flach fritages dog og kan ikke
restforfglges som chef for Camp Eden i forbindelse med Hommelsagen.

TV2 afdekker sagen tirsdag med et mellemlangt indslag pa ca. 2-3 minutter. De har
en oberstlgjtnant i studiet til et langt interview, og de viser mange billeder fra Camp
Eden bl.a. fra det telt, hvor overgrebene menes at have fundet sted. Det er et lille
trick, for selvom det sd virkelig var der, overgrebene havde fundet sted, vises
billederne udelukkende for at s@tte folks tanker i gang.

De interviewer ogsd Henrik i hans eget hjem, hvor han kritiserer sagen.

DR1 laver et lengere indslag. De bruger rigtige mange interviews med flere
forskellige hgjt staende militerfolk, bl.a. udenfor forsvarskommandoen. De har
Henrik Flach 1 studiet til et mellemvarigt interview.



Begge kanaler bruger lang tid pa at behandle en gammel sag. Begge kanaler har en
kritisabel behandling af sagen. DR repeterer sig selv flere gange, med flere
langtrukne interviews af militerfolk. DR fir dog Henrik Falch i studiet, mens TV2
har en tilfzldig oberstigjtnant i studiet.

Begge kanaler interviewer Annemette Hommel, men her er deres billedbrug vidt
forskelligt. TV2 interviewer Hommel i dystre omgivelser, baggrunden er en mur med
mgrke skygger. Man associerer til en kaelder, og det stiller Hommel i et darligt lys,
man ser hende som skurken. DR’s interview er i normale omgivelser, og fremstiller
hende neutralt.

Vi synes, at begge kanaler setter for lang tid af til en nyhed, der er lidt forzldet, den
har ikke den store interesse og Annemette Hommel-sagen burde vare afsluttet.

Udenrigs :

Irans atomprogram

Sagen omhandler Irans omstridte uranudvinding. Trans prestestyre siger, at det
udelukkende skal bruges som energi, men amerikanerne mener at det er et skalkeskjul
for at lave en atombombe. Fgrst tages sagen op i FN’s atomenergiagentur, som
kommer frem til, at Iran ikke har fulgt rddets anvisninger, og sagen tages derfor op i
FN’s sikkerhedsrad.

TV2 dekker nyheden tirsdag, onsdag og torsdag, og det ggres fornuftigt. De fortzller
om, at sagen tages op i de forskellige rdd og bringer udklip af en tale fra USA’s
vicepresident og et interview med Ruslands udenrigsminister.

DRI har to dage i trek live reporteren Steffen Gram med fra New York. DR dekker
nyheden yderst grundigt og legger flere forskellige vinkler pa sagen. DR belyser
sagen godt og er bade kritiske overfor USA og Irans prastestyre.

Det er tydeligt, at DR vaegter en sddan nyhed hgjere ind TV2 og prioriterer at have
live-optagelser to dage i traek. I forhold til nyhedens relevans og lokalitet, synes vi
egentlig, at dekningen er rimelig. Begge kanaler har fokus pa den mulige fare for
Vesten. Og begge kanaler viser optagelser fra det amerikanske senat.

Vi synes, at der mangler den nationale vinkel pa sagen. Den danske statsministers
cller udenrigsministers holdning har vi ikke hgrt.

Abort i USA.

For at tydeligggre forskellen pA DR1 og TV2 nyhedsdakningen, er det interessant, at
DR tirsdag velger at bringe et indslag fra den amerikanske stat South Dakota. T staten
vil man indfgre et total forbud mod abort. Straffen for abort bliver fem irs fengsel



bade for patient og leege. Abort kan kun tillades, hvis fadslen er livstruende, selv ikke
hvis der er tale om voldtegt eller incest, kan kvinden f4 abort.

En sadan sag valger TV2 totalt at ignorere. DR interesserer sig mere for de politiske
vinkler, og vi tror, at det er derfor, de bringer nyheden. For os er en sddan nyhed af
langt stgrre interesse, end forskellige smé indenrigs problemstillinger.

Konklusion og opsummering af analyse

Massemedierne tegner verdensbilledet for millioner af mennesker hver dag. Mange af
de nyheder vi ser, fr vi udelukkende igennem en tv-skarm eller en avis. Vi stoler p3,
at det massemedierne valger at vise, er det rigtige, og at den eller de vinkler,
hvormed de belyser sagen, er de vasentligste. Selvfglgelig er der ikke én rigtig mide
at ggre det pa; TV2 og DRI ger det pa hver deres made og har hver deres publikum,
og problemer. Et billede tegner sig dog; TV2 henvender sig til et bredere folkeligt
publikum. De prioriterer indenrigssager hgjere end tveernationale og udenrigs.

Folk kan nemmere identificere sig med Mogens Nielsen end Amr Khaled. Og det er
vigtigt for TV2. De spiller pa folks fglelser, og velger hellere mennesker frem for
politik. De laver fjernsyn, som er nemmere tilg@ngeligt, det er mere hverdagsrelateret
og derfor nemmere at forholde sig til.

Man kan se pd TV2, at det ikke er en licenskanal. TV2 (jener penge pa salg af tv-
reklamer, og det er derfor essentielt for dem at have mange seere. Jo bredere
publikum, jo flere interesserede i at kgbe reklameplads, og flere penge i kassen. DR
er statsejet, og en licenskanal. De har visse forpligtelser, f.eks. er DR forpligtet til at
vise nyheder pa tegnsprog. Selvom dgve er en minoritet, er de alligevel berettiget til
nyhedsdzkning. Vi kunne ikke forestille os et sddan tiltag fra TV2s side. DR
appellerer mere til os. De laver tankevakkende fjernsyn. De belyser mere politiske
emner, og har ofte flere interessante vinkler pa alle sager. De har flere udenrigs- og
tvarnationale sager.

Hvorvidt Danmarks Radios nyhedsdakning favoriserer en venstreorienteret vinkel pa
politiske sager, har der varet spredt debat om i medierne. Vi har hgrt om begrebet
“kritiske licensbetalere”, men vi tror, DR har til opgave at vare objektive, da kanalen
cr statsejet. Alligevel smutter smé satninger sig ind, som “Peter Brixtofte glimrede
ved sit fravaer”, og vi synes her og generelt at kunne se en smule venstreorienteret
fjernsyn.

Generelt billedbrug



Billedbrug er en af de vigtigste hjzlpemidler i nyhedsformidling. DR1 og TV2 bruger
billeder og virkemidler forskelligt. TV?2 vil fremstille en mere sort/hvid og
letforstdelig vinkel. De vzlger et billedbrug, der let fremkalder sentimentale tanker
og falelser.

DR bruger et mere reelt billedbrug, de fremstiller virkeligheden mere nuanceret, der
fortelles historier med mange perspektiver. DR fremstiller ikke personer darligt eller
godt via deres billeddekning, de lader personernes udtalelser sti for sig.

Lever medierne op til deres ansvar
® Er Muhammedsagen en medieskabt krise ?

Aviser og fjernsyn har et ansvar for, at den brede befolkning bliver informeret om
udenrigs- sivel som indenrigssager. Vi vil gerne vide, nir dansk soldat dgr i Trak,
eller ndr en bgrnehave lukker. De fleste danskere er interesseret i at holde sig fast
orienteret om verdenssituationen sivel som den lokale situation.

Vi er interesseret i information for at kunne danne os en mening om den verden, vi
lever i. Men er vi interesseret i en Muhammed-krise, der pafgrer Danmark skade,
bade gkonomisk og omdgmmemassigt?

Folk over hele verden har féet et helt andet biliede af danskere og Danmark. Vi er
ikke l®ngere sd anonyme som for.

Konflikten bunder i Jylland Postens tegninger, alts3 et danske medie der provokerer
en milliard muslimer. Krisen eskalerer, verdens opmarksomhed rettes mod Danmark.
Medierne har skabt denne konflikt, og derfor burde de vare de fgrste til at prove og
lgse den.

I stedet fortsztter de landsdeekkende kanaler med at vise billeder og optagelser, der
opildner bade muslimer og danskers sind. Altsa klgften bliver dybere.

Luge 10 kommer dialogen endelig i fokus. Regeringen tager initiativ til forskellige
konferencer og mgder, hvor dialogen er i fokus. De er med til mindske klgften. Det er
selviglgelig positive, men kunne konflikten vare stoppet eller formindsket pa et
tidligere tidspunkt ?

Krisen har kostet menneskeliv, ambassadeafbreendinger mm.

Efterfglgende har krisen skabt en masse debat om kultur, religion og forskelle.

Det er selviplgelig er utrolig fremmende, men vi synes godt, at medierne kunne have
spillet en stgrre rolle i lgsningen og forebygningen af konflikten.

For det meste er massemedier den eneste informationskilde, vi har. Det er til tider
sveert at gennemskue hvad og hvorfor de nyheder vi ser, er blevet udvalgt.

Afrunding



Vi synes at opgaven har veeret udfordrende og anderledes. Vi vil fremover se tv og
iszr nyhederne med andre gjne. Vi kan efter vores analyse godt se, at selvom vi til
tider finder TV2’s nyheder overfladiske og irrelevante, virker deres sma trick.. Vi
synes dog begge, at DR1 laver mere interessant fjernsyn, som er mere nuanceret 0g
politisk vasentligt. Det er fordi, vi interesserer os mere for sidanne ting, end fx at se
et live interview fra Riigen, eller hgre om hvorvidt en nordjyde har fiet sit job igen.
Ikke fordi det er uvaesentligt, vi mener bare at landsdzkkende fjernsyn skal tage
stgrre emner op, og udvide den horisont, mange gér rundt med i lgbet af en dag, for
den kan veere skreemmende lille.

Vi synes at konkurrencen er et godt initiativ, og selvom der kun er én vinder, har alle
forhabentligt vundet et par kritiske gjne, hvormed de kan se nyhederne, 0g nemimere
forholde sig til den verden de lever i. Vi har lzrt, at det billede massemedierne giver
os kan veere forkert, og prege vores eget verdensbillede mere.

Skrevet af:
Ebbe H. Bertelsen ~ ' =~
Thyge R.. Enggaard 7. .

{‘:};J‘J\E/“'é—ﬁl‘\ ; iJUU',A/l_,@‘[,Ma



